A Borító The Sims 3
A The Sims 3 arra épül, mint amelyre az elődjeik: életszimuláció. Simjeink éljék dolgos mindennapjaikat, gyereket neveljenek, dolgozzanak, legyenek hobbijaik, vágyaik, félelmeik, és céljaik, pontosan mint a való életben. A The Sims 3 nyitott végű, nincs meghatározott célja.
Simjeink egy teljesen nyitott városban élnek, elugorhatnak az étterembe bedobni egy spagettit, elmehetnek a fürdőházba kezelést kérni, vagy akár állást vállalhatnak a kórházban. A The Sims 3 legnagyobb újdonsága, a város teljesen nyitott, és mindent látunk. A játékosok végre nincsenek lekorlátolva egyetlen telekre, most már számunkra minden nyitott. A játékban a napszakok realisztikusabbak, végig nézhetjük, ahogy felkel nap, majd ahogyan az lemegy, és a csillagok megjelennek az égen. A játékkészítők elmondása szerint a legnehezebb a mesterséges intelligencia megteremtése volt, ugyanis ezzel minden simnek rendelkeznie kell. Amíg mi simjeink élnek a szomszédban élő simek is élik a mindennapjaikat, ellentétben a széria előző sorozataihoz képest, vagyis megházasodnak, gyereket szülnek, állást vállalnak, elválnak.
A sorozat előző részéhez képest simjeink életét most már nem a vágyai, és félelmei fogják befolyásolni; ugyanis ezek részben eltűnnek. A vágyaikhoz egy ún. pontszám tartozik, amelyet a simünk eszköztárában az "Életcél-jutalmak"-nál beválthatjuk egyes dolgokra. (Pl. Jó megfigyelő) Lehetnek olyan vágyaik is, mint elugrani a moziba, vagy egy sokkal komolyabb, például gyermeket vállalni. Az emlékek eltűnnek a 3-ban, helyettük ún. moodletek, vagyis hangulatdarabkák hatnak simjeink életére. (Pl. ha jól érzi magát kap egy elszórakoztatva hangulatjelzőt). A hangulatjelzők befolyásolják simünk általános állapotát, és arcképüket is.
A játékban alapból 50 személyiségjegy található, ezek közül minden fiatal felnőtt- felnőtt, és idős simnek 5 darab van (rossz neveltetés esetén 4). Egyes személyiségjegyek kiütik egymást, például: jó humorú-humortalan, családközpontú-gyermekkerülő. A kiválasztott öt személyiségjegy alapján simünk kap egy életcélt, amelyért küzdeni fog egész életében, például: Világhírű sebész, Űrhajós, Hivatásos író. Egyes személyiségjegyek különlegessé tehetnek simeket, egyes jártasságokat például gyorsabban sajátítanak el, vagy munkájukban is segíthetik őket. A játékban 7 korcsoport van, melyek a következőek: csecsemő, tipegő, gyermek, tinédzser, fiatal felnőtt, felnőtt, idős. A fiatal felnőtt és a felnőtt korcsoport között nincs különbség, csupán simünk még fiatal, tehát több ideje van még az élet mosolygósabb oldalával foglalkozni, összeköltözni a barátaival, megtalálni a nagy románcot, és állást keresni.
Korcsoportok részletesebben
90 napos, normál beállításon:
Csecsemő: Simünk legelső korszaka, mely összesen 3 napig tart. Ha a csecsemő olyan családba születik, ahol az édesanyának komplikációtól mentes volt a terhesség alatti korszak, akkor mi magunk választhatjuk ki azt a két személyiségjegyet, amivel megkezdődik simünk élete. (Egyes személyiségjegyek csak bizonyos korszakoktól elérhető, egy csecsemő pl. nem lehet reménytelenül romantikus, flörtölő, sznob, vagy éppen vegetáriánus) A csecsemőknek sok alvásra, társaságra, és ételre van szükségük, éppen ezért az édesanyák 4 nap szülési szabadságot kapnak, hogy a picivel foglalkozzanak.
Tipegő: Simjeink e korszaka összesen 7 napig tart. Simünknek még mindig csak két személyiségjegye van, de lehetőségei már tágabbak. Feladatunk ebben a korszakban a simeket megtanítani járni, beszélni, és wc-t használni, valamint egyéb képességfejlesztő könyveket is vásárolhatunk nekik a könyvesboltban, amikkel egyes jártasságok hamarabbi elsajátításához járulunk hozzá. Egyedül nem képes közösségi területek meglátogatására.
Gyermek: Ez a korszak is 7 napig tart, ekkor kiválaszthatjuk simünk 3. személyiségjegyét, ha kellemes, megrázkódtatásoktól mentes tipegő korszaka volt. Ha ez nem történik meg, ez esetben a játék automatikusan egy negatív személyiségjegyet ad a simnek. A személyiségjegyek tárháza itt már szélesebb, de egyes jártasságokhoz, opciókhoz kötődő személyiségjegyek továbbra sem érhetőek el. Ebben a korszakban a simek iskolába járnak, jártasságokat fejlesztenek, és barátságokat kötnek. A gyermekek iskolaideje 9: 00 - 15: 00-ig tart, és kijárási tilalmuk a sötétedés megkezdődése után, 19: 00-kor lép érvénybe.
Tinédzser: Ez a korszak összesen 14 napig tart, ekkor kiválaszthatjuk simünk 4. személyiségjegyét, ha simünk az iskolában jól tanult, átlaga legalább 4-es volt. Ha ez nem történik meg, akkor a játék vagy egy negatív személyiségjegyet ad simünknek, vagy nem kap személyiségjegyet. Ekkor a simek számára már az összes személyiségjegy elérhetővé válik. A tinédzserek részmunkaidős állásokat vállalhatnak az alábbi helyszíneken: Fürdőház, Élelmiszerbolt, Könyvesbolt, Temetői Mauzóleum. Ezeknek a munkaideje főleg 16: 00 - 19: 00-ig tart. A tinédzser simek 9: 00 - 14: 00-ig járnak iskolába. Ebben a korszakban jelenik meg a simeknél az első szerelem. Náluk is, ahogy a gyerekeknél kijárási tilalom lép érvénybe 19:00-kor viszont 20:00-kor már a rendőrség is elkezd utánuk szaladgálni és ha rajtakapják őket, hogy éjszaka járnak az utcán akkor (rosszabb esetben) beviszik a Rendőrőrse, vagy pedig haza viszik, ahol a szülő kap egy két dorgálást.
Fiatal felnőtt: Ez a korszak 20 napig tart, ekkor választatjuk ki simünk utolsó, 5. személyiségjegyét, abban az esetben, ha jó tanuló volt. A fiatal felnőtt simek mindent csinálhatnak, amit a felnőttek: teljes munkaidejű állást vállalhatnak, megházasodhatnak, gyereket vállalhatnak, stb. Ez a korszak a simek számára általában az élet megkezdődése, az összebútorozás, otthonteremtés, és a ranglétrán elkezdődő menetelés időszaka.
Felnőtt: Ez a korszak összesen 22 napig tart. Simjeink ebben a korszakban főként a családalapításra, a munkahelyükön való beteljesedésre fókuszál.
Idős: Simünk utolsó korszaka, mely optimális esetben a 74. napon kezdődik meg, és a 90. napon ér véget, tehát 16 napos. Egyes esetekben simjeink tovább élhetnek maximum 20 nappal, ha fitt, vagy beteljesedett élete álma, vagy éppenséggel vegetáriánus. (A személyiségjegy leírása szerint a vegetáriánusok tovább élnek.) Simjeink ebben a korszakban nyugdíjba vonulhatnak, törődhetnek az unokákkal, és kiélvezhetik életük utolsó időszakát.
Családkészítő:
A családkészítő (CAS), egy teljesen új gúnyát kapott, melyben messzemenően részletekig szabhatjuk simünket. Beállíthatunk neki megfelelő frizurát, szemszínt, ruhát, bőrszínt, mindezt az RGB színkör alapján is,de olyan apróságok beállítására is lehetőség nyílik, mint a szeplők vagy szépségpöttyök.
Építés/Vásárlás mód:
Alapból nem sok tárgyat találunk, de ezeket messzemenően a részletekig szabhatjuk, így bármilyen otthont létrehozhatunk simjeink számára.
Szomszédságok, és azok lakói:
A játékban alapból egy Sunset Valley nevű szomszédságot találunk, mely leírása szerint a The Sims 2-ben megjelenő Szépkellemes elődje. A városban több visszatérő családot is találhatunk; Goth, Bachelor, Landgraab, Langerak, stb. Sunset Valley egy völgyi városka, egy tenger partján.
A játékhoz a hivatalos oldalról letölthetjük a Riverview nevű szomszédságot, mely egy vidéki farmváros. Itt is több visszatérő családot találunk, többek között; Newbie, Lothario, stb.
Kiegészítők:
Leszáll az éj
Padlógáz Cuccok
Házi Kedvenc
Nemzedékek
Királyi lakosztály cuccok
A Világ körül
Álomállások
Luxuslakás Cuccok
Szabadtéri kalandok cuccok
Városszépítő cuccok